Как да сменим професионален домоуправител: Пълен наръчник
- Kalin Ribarov
- Aug 12
- 3 min read
Updated: Sep 10
В управлението на една етажна собственост, професионалният домоуправител играе ключова роля. Той отговаря за поддръжката на общите части, финансовото управление и прилагането на закона. Понякога обаче е необходимо да сменим домоуправителя. Причините могат да бъдат различни – изтичане на мандат, неудовлетвореност от работата или промяна в предпочитанията на живущите. Законът за управление на етажната собственост (ЗУЕС) регламентира ясно как става това.
Правно основание
Според ЗУЕС, управлението на етажната собственост се осъществява чрез Общото събрание и изпълнителния орган – управител или управителен съвет. Професионалният домоуправител може да бъде физическо или юридическо лице, избрано от Общото събрание с мнозинство над 51% от идеалните части. Мандатът е до 2 години, но при неизпълнение на задълженията домоуправителят може да бъде освободен и предсрочно.
Стъпки за смяна на професионален домоуправител
1. Свикване на Общото събрание
За да бъде разгледан въпросът за смяна, се свиква Общо събрание на собствениците. Поканата трябва да съдържа:
дата и час на провеждане;
място на събранието;
ясен дневен ред с точка „Освобождаване на досегашния и избор на нов професионален домоуправител“.
Поканата се поставя на видно и общодостъпно място в сградата най-малко 7 дни преди датата на събранието.
2. Провеждане на гласуването
На събранието собствениците обсъждат необходимостта от смяната и гласуват:
за освобождаването на стария домоуправител;
за избора на нов, като се представят кандидатури и оферти.
Решението за избор на професионален домоуправител се взема с минимум 51% от идеалните части.
3. Протоколиране на решението
В края на събранието се изготвя протокол, в който се записват:
датата и мястото на провеждане;
присъстващите собственици и идеалните части, които представляват;
взетите решения и резултатите от гласуването.
Протоколът се подписва от председателя на събранието и протоколчика.
4. Регистрация на новия домоуправител
В срок от 14 дни от провеждането на събранието, решението за избор на нов домоуправител се подава за вписване в Единния централизиран регистър на етажната собственост в общината. Документите обикновено включват:
копие от протокола;
заявление по образец;
договор с новия домоуправител.
До вписването новият домоуправител не може официално да изпълнява функциите си, а старият действа служебно.
Практически съвети
Спазвайте сроковете – неспазването им може да доведе до правни спорове.
Подгответе алтернативи – винаги е добре да има повече от един кандидат за нов домоуправител.
Работете прозрачно – публикувайте решението и протокола, за да са информирани всички съсобственици.
Често задавани въпроси
Какво да правя, ако старият домоуправител не иска да напусне?
Ако старият домоуправител не желае да напусне, е важно да се следват законовите процедури. Обсъдете ситуацията на Общото събрание и вземете решение за освобождаването му. При необходимост, потърсете правна помощ.
Какви документи са необходими за регистрация на новия домоуправител?
Необходими са копие от протокола, заявление по образец и договор с новия домоуправител. Уверете се, че всички документи са правилно попълнени и подписани.
Какво става, ако не успеем да постигнем необходимото мнозинство?
Ако не успеете да постигнете необходимото мнозинство, можете да свикате ново Общо събрание. Обсъдете причините за неуспеха и опитайте отново.
Заключение
Смяната на професионален домоуправител е формален процес, който изисква стриктно спазване на ЗУЕС. Това включва правилно свикване на Общо събрание, постигане на необходимото мнозинство, изготвяне на протокол и вписване на промяната в общинския регистър. Когато процедурата е проведена коректно, преходът е плавен, а управлението на сградата – стабилно и ефективно.
Ако имате нужда от помощ при управлението на вашата етажна собственост, не се колебайте да се свържете с нас. Ние сме тук, за да ви помогнем!
